پوستر نمایشگاه شیکئو فوکودا

You are currently viewing پوستر نمایشگاه شیکئو فوکودا

پوستر نمایشگاه شیکئو فوکودا

شیکئو فوکودا متولد سال 1932 در توکیو می باشد که در دانشگاه هنرهای زیبای توکیو تحصیل کرد. این هنرمند که در زمینه طراحی پوستر به شهرت جهانی دست یافت، در کارهایش از خطای دید بهره برد. پوسترهای وی دارای هویت بصری منحصر به فردی در سبک مینیمال بود که همواره دارای رنگ های درخشان و جسورانه می باشد. فوکودا دستاورد چشمگیری در طراحی داشت و بارها برنده جوایز بین المللی شد؛ همین امر سبب شد تا آثار او را به عنوان طراحی گرافیک پاپ، در غرب مورد تحسین قرار دهند.

یکی از آثار وی، پوستری است که او برای نمایشگاه خود که در سال 1975 برگزار می شد، طراحی کرد. این نمایشگاه که در توکیو بود، موجب استقبال مخاطبین قرار گرفت. در این پوستر پاهای زن ها و مردان با الگویی مشابه تکرار شده اند که می تواند نشان از حضور مخاطبینی باشد که در نمایشگاه حضور به هم رسانده اند. این الگوی ساده تکرار شونده و ریتم ایجاد شده، حسی از خطای دید را در مخاطب ایجاد می کند؛ زیرا هر یک از تصاویر از رنگ های متضاد دیگری که در زمینه قرار دارند، ایجاد شده است. همین مساله تصویر غیرممکنی را با خطای دید ایجاد کرده است که واکنش مورد نظر هنرمند را برمی انگیزد.

در این اثر از حداقل عناصر تصویر، خطوط و سطوح استفاده شده و فرم ها به طور واضحی ترسیم شده اند که مشخصه پوسترهای سوئیسی می باشد؛ فوکودا نیز از طرفداران سبک پوستر سوئیسی بود و در بسیاری از آثارش از این شیوه بهره گرفت. متنی که پایین پوستر قرار گرفته است به عنوان ارتباط دهنده نهایی اثر با مخاطب می باشد که به صورت ساده، بدون اغراق و در یک خط قرار داده شده است تا توجه مخاطب را بیشتر به تصویر معطوف کند.

مشخصه منحصر به فرد این پوستر، تداخل تصویر، تعامل بین فضاهای مثبت و منفی، رنگ های سیاه و سفید، پالت رنگی محدود، تصاویر تخت و فضای نامتناقض می باشد که در حین سادگی، ابهامی را در مخاطب به جهت خطای دید ایجاد می کند؛ خطای دید به احساس دیدن تصاویری گفته می شود که فریبنده و گمراه کننده است. وی برای ایجاد خطای دید به فضای مثبت و منفی و شیوه قرارگیری آنها در کنار یکدیگر توجه ویژه ای داشته است و به صورتی آنها را در کنار یکدیگر قرار داده که غیرقابل تفکیک می باشد و حالت دوپهلو دارد. به این معنی که تصاویر در حال نوسان هستند به صورتی که فضای مثبت و منفی به دید مخاطب با یکدیگر عوض می شوند و امکان درک تصویر به صورت مستقل وجود ندارد. پوستر نمایشگاه فوکودا و بطور کلی آثار این هنرمند دارای فضای استعاره ای، نمادین و غیرصریح می باشد که سبک شخصی و منحصر به فرد این هنرمند به شمار می رود.