ویتو آکونچی؛ هنرمند اجرا

You are currently viewing ویتو آکونچی؛ هنرمند اجرا

ویتو آکونچی؛ هنرمند اجرا

ویتو آکونچی در ژانویه 1940 در نیویورک متولد شد؛ دوران متوسطه را در مدرسه کاتولیگ ها گذراند و در نهایت وارد دانشگاه آیووا شد. وی دانش آموخته معماری، شعر و ادبیات است. وی در زمینه های ادبیات، اجرا، ویدئو، چیدمان، عکاسی، پیکرسازی، طراحی سازه، معماری منظر، هنر شهری و هنر عمومی فعالیت داشته است؛ ولی به طور خاص از پیشگامان هنر اجرا شناخته می شود. آثار وی با مضمون ناراحتی، اضطراب، جسارت، محدودیت و مرزهای عمومی و خصوصی است.

در اواخر دهه 60، آکونچی بدن خود را موضوع عکس، ویدئو و اجراهای خود قرار داد. مجموعه «قطعه تعقیب» از آثار او به شمار می رود؛ در این اثر آکونچی در خیابان های نیویورک یک رهگذر را به صورت تصادفی انتخاب و تعقیب می کرد؛ سپس نقشه آن را پیاده می کرد.

مجموعه اثر دیگر وی «سه تلاش برای اطباق» است که وی در این مجموعه ویدئو سه فعالیت فیزیکی ساده و غیرمعمول را انجام می داد؛ در این ویدئو هنرمند چشمان خود را با شالی بسته و سعی می کند توپ هایی را که به سمتش پرتاب می شود را بگیرد. در فیلم دوم در صورتی که آب و صابون روی صورتش ریخته تلاش می کند که چشمانش را باز نگه دارد و در فیلم سوم سعی می کند مشت خودش را در دهانش فرو برد. در این مجموعه وی سعی دارد حواس و بدن را در موقعیت های ساده و مهملی به چالش بکشد.

آکونچی در اواخر دهه 1970 به مجسمه سازی، معماری و طراحی روی آورد و در این دوره مقیاس آثارش افزایش پیدا کرد؛ آثار جزیره شخصی، گذر از طریق دیوار و مورینزل مربوط به این دوره خاص می باشند. در دهه 1980 او مجسمه ها و سازه های دائمی ساخت و در هنگام نمایش از بازدیدکننده ها می خواست با استفاده از ماشین آلاتی که در اختیارشان قرار می داد آثار هنری خود را خلق کنند. یکی از این آثار «خانه فوری» نام داشت که در سال 1980 برای اولین بار ارائه شد و پس از آن در سال های دیگر و در مکان های دیگر نیز مجدد اجرا شد. وی در اواخر دهه 1980 به طراحی مبلمان، نمونه های اولیه منازل و باغ ها روی آورد؛ همینطور در سال 1988 استودیوی خود را در بروکلین با نام آکونچی تاسیس کرد.

آکونچی در بسیاری از آثارش تلاش داشت فضای عمومی و خصوصی را ادغام کند؛ اثر «گذر از دیوار» یکی از این مجموعه آثار بود که از مرزهای ساختاری ویسکانسین در میلواکی عبور می کند.

«دیوار کثیف» یکی دیگر از آثار او می باشد که در سال 1992 در مرکز هنری و علوم انسانی آروادا در کلورادو قرار دارد. این دیوار با ارتفاع حدود 7 متر از مرکز آروادا آغاز می شود و از داخل امتداد می یابد؛ دیواری از شیشه، فولاد، سنگ های آتشفشانی، شن، ماسه، دولومیت قرمز و خاک. «آبشار بیرون و داخل» نام یکی دیگر از آثار او می باشد؛ بخشی از این اثر داخل و بخشی دیگرش در خارج از بنا قرار دارد.