واحد خاکدان؛ نقاشی هایپررئالیسم

You are currently viewing واحد خاکدان؛ نقاشی هایپررئالیسم

واحد خاکدان؛ نقاشی هایپررئالیسم

واحد خاکدان در سال 1329 در شهر تهران متولد شد؛ وی در خانواده ای هنرمند چشم به جهان گشود و از ابتدا علاقه بسیاری به هنر پیدا کرد. پدر واحد خاکدان، محمد علی خاکدان یکی از نقاشان مشهور ایرانی به شمار می رود. واحد خاکدان از سنین کودکی علاقه بسیاری به نقاشی را از خود نشان داد و در سن 18 سالگی وارد دانشگاه هنرهای زیبا تهران در رشته معماری شد؛ وی همچنین در حوزه نقاشی و طراحی به صورت آموزش دید و دهه 60 به آلمان مهاجرت کرد.

اولین نمایشگاه انفرادی وی در سال 1353 در گالری سیحون برگزار گردید؛ سوژه بسیاری از آثار وی لوازم و اشیا بسیار ساده، معمولی و روزمره بودند که در موقعیتی که به واسطه هنر وی ایجاد می شد ارزشمند و جاودانه می شدند.

هدف خاکدان در انتخاب سوژه های معمولی و روزمره ترغیب مخاطب به کشف حقیقت در عناصر موجود در زندگی بود؛ خود هنرمند می گوید تم اصلی آثارش ناپایداری اشیا، زمان و انسان هاست. اما قصد نقاش صرفا بازسازی اشیا نیست بلکه او قصد دارد با بازنمایی اشیا شخصیتی ویژه در عناصر ایجاد کند؛ علاوه بر این در آثار این نقاش هایپررئالیسم توجه ویژه ای به نور شده است و مخاطب شاهد نور پردازی منحصر به فردی بر روی اشیای قدیمی و کهنه است.

از دیگر ویژگی های آثار وی انباشتگی اجسام، سکون و فضای محدود می باشد که در بسیاری موارد نوعی انعکاس از نوستالژی می باشد.

واحد خاکدان نمایشگاه متعددی در سطح داخلی و بین المللی برگزار کرده و جوایز بسیاری را از آن خود کرد؛ همچنین آثار وی در مجموعه های هنری مشهوری در جهان نگه داری می شود.