معرفی کتاب هنر صحنه پردازی در عکاسی

You are currently viewing معرفی کتاب هنر صحنه پردازی در عکاسی

معرفی کتاب هنر صحنه پردازی در عکاسی

گردآورنده و مولف: بهاره ادیب فر

عکاسی صحنه پردازی یکی از ژانر های مهم در عکاسی معاصر به شمار می رود که کتاب هنر صحنه پردازی در عکاسی از دیدگاه تحلیلی به این موضوع می پردازد؛ بدین صورت که عکاسی مفهومی و داستانی را مورد تحلیل قرار می دهد. این ژانر به عنوان عکاسی ساختگی یا صحنه آرایی شده توسط هنرمند عکاس کارگردانی تصاویر انجام می شود و کلیه عناصر صحنه از جمله نور، اشیا، صحنه، رنگ بندی، قاب ها، شخصیت ها و … تحت کنترل و تنظیم عکاس می باشد.

در این کتاب مولف ابتدا به تاریخچه عکاسی صحنه آرایی شده در جهان و ایران می پردازد؛ سپس عکاسی صحنه آرایی شده از مدرنیسم و پست مدرنیسم تا عصر حاضر بیان می شود. عکاسی مفهومی و مجموعه سازی در عکاسی بخش دیگری از این کتاب را به خود اختصاص داده است و در نهایت از ایده پردازی تا اجرای پروژه در عکاسی صحنه آرایی شده توسط مولف توضیح داده می شود.

مولف در این کتاب از سه منظر بازیگر، هنرمند و قصه گو به عکاسی صحنه آرایی شده می پردازد. در ابتدای شکل گیری این ژانر عکاسان تمایل داشتند که خود در عکس هایشان نقشی را ایفا کنند ولی بعدها هنرمندان از بازیگرانی در جهت شکل گیری مفهوم و چیدمان صحنه بهره بردند. عکاسی صحنه آرایی شده در بسیاری از موارد به بازسازی رویدادی می پردازد و این مساله پیش از این توسط هنرمندان نقاش صورت می گرفت. نسخه برداری از آثار بزرگان و بازنمایی رویدادها همواره سنتی دیرینه در هنر به شمار می رفته است. عکس های صحنه پردازی شده دارای حکایت و روایتی هستند که می توان مضامین متفاوتی را به دنبال داشته باشد از جمله طنز، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و … ؛ حکایت نهفته در عکس بازگو کنندگی و قصه گویی آن محسوب می شود. مولف در این کتاب به بررسی عکس های صحنه پردازی شده عکاسان ایران و جهان از منظر بازیگر، هنرمند و راوی می پردازد.