دیمین هرست؛ خالق آثاری جنجالی با موضوع مرگ

You are currently viewing دیمین هرست؛ خالق آثاری جنجالی با موضوع مرگ

دیمین هرست؛ خالق آثاری جنجالی با موضوع مرگ

دیمین هرست در سال 1965 در انگلیس زاده شد و برای ادامه تحصیل به کالج گلد اسمیت در لندن رفت. او پس از فارغ التحصیلی آثار متفاوت و متنوعی را خلق کرد و کارهای وی در زمان خود بسیار بحث برانگیز و جنجالی به شمار می رفت. هرست با اعتقادات مذهب کاتولیک رشد یافت و آموزه های مذهبی بر وی و خلق آثارش تاثیری مستقیم داشت. دیمین در زمان نوجوانی علاقه داشت کتاب های مصور آسیب شناسی بدن را مطالعه کند و علاقه وافر به تماشای تصاویر بیماری ها و جراحات از خود نشان می داد به صورتی که مادر هرست از او به عنوان کودکی مریض یاد کرد. این هنرمند در سنین نوجوانی دچار مشکلات و گرفتاری های بسیاری شد که ناشی از ترک پدرش بود. این مسائل موجب شد وی به عنوان دزدی از فروشگاهی دستگیر شود و زندگی شرورانه ای را در آن دوران در پیش گیرد. با وجود همه ناگواری هایی که در زندگی اش جریان داشت، دوباره به کالج برگشت و به تحصیل هنر پرداخت. او از 1980 آثار متنوعی در حوزه چیدمان، مجسمه، نقاشی و طراحی خلق کرد و همواره سعی در نمایش رابطه پیچیده بین هنر، زندگی و مرگ داشت. او به عنوان هنرمندی که از مواد غیرمعمول و مفاهیم چالش برانگیز استفاده می کرد به شهرت دست یافت.

هرست به عنوان معروف ترین عضو گروه هنرمندان جوان بریتانیایی، اثری با عنوان «با سر مرده» را در سن 16 سالگی خلق کرد که یکی از کارهای اولیه وی شناخته می شود. هنرمند در این اثر تصویر چهره خود را که لبخندی بر لب دارد با سر بریده ای در سردخانه ثبت می کند که تمایل او به نمایش مرگ و زندگی را می رساند. تصویری متشکل از مفهوم مرگ و زندگی در کنار هم که یکی از آنها با چهره ای خندان و دیگری با چهره مچاله شده به نمایش درآمده اند. دیمین در رابطه با خلق این اثر گفته که در هنگام ثبت آن ترس بسیاری را متحمل شده است.

وی در دورانی که به تحصیل رشته هنر مشغول بود، نمایشگاهی را در یک انبار متروکه برپا کرد که عنوان «انجماد» را بر روی آن گذاشت؛ این نمایشگاه به رویدادی بحث برانگیز تبدیل شد. این مجموعه آثار شامل جسد حیواناتی همچون کوسه، گوسفند و گاو بودند که درون ماده شیمیایی فرمالدهید نگهداری می شدند. هرست در بسیاری از آثارش تمایل به نمایش مفهوم مرگ داشت؛ همچنین سعی می کرد جنبه های مهیب و مخوف زندگی را که تا آن زمان تجربه کرده بود به نمایش بگذارد. این مجموعه آثار به عنوان یکی از نمادین ترین آثار هنر مدرن در بریتانیا شناخته شد و مورد توجه عموم نیز قرار گرفت.

در این آثار مفهوم مرگ و زندگی در کنار هم به تصویر کشیده شده است؛ از سویی چهره حیوانات به صورت حیوانات تاکسیدرمی شده می باشد و از سویی دیگر این اجساد در این محلول به صورت معلق و غوطه ور هستند به طوری که تصوری از شنا کردن را به مخاطب منتقل می کند؛ همچنین قرار دادن جسد حیوان در محلولی که بدن او را از پوسیدگی حفظ می کند همانند حفظ مصنوعی حیات در جامعه امروزی است؛ بدین سان هرست در بسیاری موارد به مفاهیم اجتماعی جامعه خود می پردازد و به این صورت تعلیق مرگ و زندگی را بازگو می کند. هرست با خلق این مجموعه آثار، ناامیدی خود را از وجود نظم در حیات زندگان بیان می دارد و مرگ را به عنوان همیشگی ترین واقعیت و امری قطعی مطرح می کند. این آثار از طرفی انتقاد بر تسلط دنیای مدرن بر طبیعت و آسیب های ناشی از آن نیز به شمار می رود.

یکی دیگر از آثار هرست، یک محفظه شیشه ای شامل 2 قسمت است که با منفذی به هم متصل شده اند؛ در یک قسمت سر گاو ذبح شده قرار دارد و خون موجود در صحنه موجب زیاد شدن تعداد مگس ها می شود. کرم های موجود در سر گاو تبدیل به مگس می شود و مگس ها از سر گاو فاسد شده تغذیه می کنند. این اثر مفهوم چرخه حیات را نشان می دهد و احساس ناخوشایندی را به مخاطب منتقل می کند. وی در این اثر انتقادی دارد به کشته شدن حیوانات در طبیعت؛ هرست این کشتن را نیز بخشی از حیات می داند زیرا معتقد است موجودات برای بقای خود موجودات دیگر را می کشند و موجوداتی همواره قربانی خواهند شد. این اثر آزار دهنده با هدف تاثیر گذاری این مفهوم به مخاطب و به دور از هر گونه نمایش زیبایی شکل گرفته است.

اثری با عنوان «عشق به خدا» از دیگر آثار هرست به شمار می رود که به عنوان گران قیمت ترین اثر وی شناخته می شود. این اثر قالبی پلاتینی با دندان های یک انسان مربوط به قرن هجدهم است که با هشت هزار و ششصد و یک قطعه الماس به طور کامل پوشانده شده است. این جمجمه به عنوان یک هنر سرمایه دارانه شناخته می شود که ارزش تجاری هنر را نمایان می سازد به طوری که نماد مرگ را نیز پوشانده است و سرمایه را همه چیز در دوران معاصر تلقی می کند؛ بدین سان که با قرار گیری الماس ها روی سوژه ای زشت، توانسته زیبا و فریبنده جلوه کند. جمجمه نمادی از باقی مانده از موجودی زنده که بر پوسیدگی و از بین رفتن پیروز می شود و به شی ابدی تبدیل می شود که همواره نمادی از مرگ به شمار می رود.

هرست در سال 1995 جایزه هنری ترنر را دریافت کرد و علاوه بر موارد ذکر شده به نقاشی و مجسمه سازی نیز می پرداخت. وی همواره سعی داشت مفاهیم منحصر به فردی را در هنر مطرح کند و پیام خود را به صراحت به مخاطب برساند. به طور کلی دیمین هرست همواره بر مفاهیمی همچون مرگ، زندگی، بیماری، فساد فیزیکی، مفهوم عشق و ترس در آثارش تمرکز ویژه ای داشت. وی نزدیکی مرگ، ترس از مرگ، ارتباط بین مرگ و زندگی را برای مخاطب نمایان می سازد و او را با این مفاهیم طبیعی روبرو می کند. هرست به عنوان جنجالی ترین هنرمند نسل خود در انگلستان لقب گرفت و همواره قواعد موجود در دنیای هنر را زیر پا می گذاشت؛ او با به نمایش گذاشتن تصاویر و مفاهیم تکان دهنده، مخاطب را به خود جذب کرد.