بنکسی؛ هنرمندی با هویت ناشناخته

You are currently viewing بنکسی؛ هنرمندی با هویت ناشناخته

بنکسی؛ هنرمندی با هویت ناشناخته

بنکسی هنرمند گرافیتی است؛ وی از معدود هنرمندانی است که کسی نام اصلی اش را نمی داند و چهره اش را نمی شناسند؛ در واقع هیچ کس با هویت واقعی او آشنایی ندارد. اما آثار گرافیتی اش در سطح شهر و بر روی دیوارها همگی شهرت جهانی دارند؛ هویت وی با آثار چند میلیون دلاری اش در سطح شهر شناخته می شود؛ شروع خلق آثار بنکسی را از سال 1990 می دانند. با توجه به ناشناس بودن هویت این هنرمند اطلاعات اولیه که از وی موجود است احتمال دارد حقیقت داشته باشد و یا برعکس. بنکسی نام مستعاری است که او برای امضای نقاشی هایش از آن استفاده می کند. در همه این سالها بسیاری از رسانه های مهم تلاش کردند تا هویت این هنرمند انگلیسی را فاش کنند اما تنها توانست گمانه زنی هایی را صورت دهد. در سال 2007 بی بی سی پرونده ای به این موضوع اختصاص می دهد و عکس بنکسی را به همراه دستیارانش در حال کار کردن روی یکی از آثارش را به نمایش می گذارد. بر این اساس شخصی که خود را بنکسی نامیده است گمان می رود رابین گانینگهام باشد که در بریستول تحصیل کرد و از سال 2000 به لندن مهاجرت کرد و در محله ای سکونت کرد که تعدادی از کارهای بنکسی در همین حوالی دیده شده است. البته همه این موارد چیزی جز حدس و فرضیه نمی باشد و اثبات شده نیست؛ در طول این سال ها حدس ها تنها به گانینگهام می باشد ولی این شخص بنکسی بودن را تکذیب می کند.

بنکسی احتمالا در بریستول انگلستان به دنیا آمد و همواره آثاری را خلق کرد که عقیده ضد استبدادی اش را نمایان می سازد؛ وی در آثارش به شوخ طبعی و پنهان کاری نیز می پرداخت و در بسیاری موارد این هنر را با هنر چیدمان و هنر اجرا ادغام می کرد. آثارش از سال 1993 بر روی دیوارهای انگلستان خودنمایی می کند.

هنر گرافیتی هنری است اعتراضی که بر روی دیوارهای شهر و در مکان عمومی اجرا می شود و نام دیگر دیوارنگاری است. این اصطلاح از ریشه ایتالیایی و کلمه گرافیو به معنی خط خطی یا خراش گرفته شده است ولی این هنر ابتدا در سال 1960 آمریکا رواج یافت. بنکسی هدفش آگاه کردن مردم از مسائل مهم و کلیدی در جهان است و تلاش دارد آنها را تحت تاثیر قرار دهد تا اقداماتی در جهت تغییر موقعیت ها صورت بگیرد و ارزش های اصلی مطرح شوند و از موقعیت های نامناسب جلوگیری به عمل آید. بنکسی نقش بسزایی در رشد و تغییر نگرش ایفا کرد و امروزه گرافیتی به عنوان هنری ارزشمند مورد استقبال بسیاری از مخاطبین قرار می گیرد.

بنکسی یکی از هنرمندانی که نامش در فهرست صد نفر تاثیرگذار دنیا در کنار نام افرادی مانند باراک اوباما، استیو جابز و لیدی گاگا مطرح شد. آثار این هنرمند دارای مبالغ بسیاری هنگفتی می باشد و در بسیاری موارد برای دیگران هم سودآوری دارد؛ از جمله گالری در مسکو آثار وی را به نمایش گذاشت و مبلغی را بدون اجازه وی از بازدیدکنندگان دریافت کرد؛ در صورتی که این هنرمند آثارش را به صورت کاملا رایگان در فضای عمومی به نمایش می گذارد.

یکی از آثار بنکسی «عشاق موبایل» نام دارد که روی در یک کلوب در بریستول نقش بسته است. گفته شده است که برای مالکیت اثر دعوایی بین شورای شهر و صاحب کلوب صورت گرفت که در نهایت بنکسی با نوشتن نامه ای، ادعای مالکیت صاحب کلوب را تایید کرد و به دعوا پایان داد. یکی دیگر از آثار وی دختری با بادکنک می باشد که به عنوان یکی از محبوب ترین کارهای بنکسی شناخته شده است. این اثر در سال 2018 به قیمت حدودا بیست و پنج میلیون پوند فروخته شد و رکوردی برای آثار فروخته شده این هنرمند محسوب می شود. اما بعد از مدتی نوعی خردکن سند که درون قابی پنهان شده بود قسمت زیادی از بوم را به صورت نوارهای باریکی درآورد و در نهایت از بین برد؛ نام این اثر عشق در سطل زبانه گذاشته شد.

پرتاب کننده گل از دیگر آثار وی می باشد که در فرانسه کار شده و اثری است درباره صلح و ضد جنگ که تصویر مردی را نشان می دهد که گل هایی را به سمت پلیس پرتاب می کند. آثار بنکسی با موضوعاتی همچون گرمای جهانی، جنگ، تبعیض های سیاسی و اجتماعی، شرایط سخت کاری انجام می شد.

یکی از جنجالی ترین آثار وی، تصویر استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل است که بر روی دیوار کمپ پناهندگان فرانسه نقش بسته است و به تبار سوری استیو جابز اشاره می کند.

بسیاری از هنرمندان، بنکسی را به عنوان محبوب ترین هنرمند گرافیتی جهان می شمارند؛ او علاوه بر هنر گرافیتی به ساخت فیلمی با عنوان کاتالیزور نیز شهرت پیدا کرد؛ علاوه بر این وی به عنوان یک فیلسوف، سخنگوی سیاسی علیه سرمایه داری، جنگ، خداباوری، توتالیتاریسم و فاشیسم بسیاری از آثار او به دلیل بیان بی پرده پیام ها در حاشیه قرار می گرفت. کارهای وی بسیار گویا و واضح پیام های متفاوتی را منتقل می کند؛ در یکی از آثار مشهور بنکسی، مردی تصویر شده که دسته گلی را پرتاب می‌کند؛ این حرکت نمادی از صلح می باشد.

 

بنکسی، هنرمندی با هویتی ناشناخته است که توانست در اواخر دهه 90 میلادی به شهرت بی سابقه ای دست یابد؛ آثار وی با لحنی شوخ طبعانه و انتقادی، جزو گران ترین آثاری می باشد که در تاریخ هنر به فروش رسیده است.